Sunday, November 21, 2010

Masak Pulak

gua memang minat masak..tapi gua jarang masak sbb gua malas..seminggu tu adela dalam 2,3 kali gua masak..tu pon kalo mak gua suruh la...ni resepi feveret gua...

Daging Black Pepper

Ramuan2:

Bahan utama dah semestinya daging...daging batang pinang la baru sedap bai...dan jugak lada hitam atau black pepper yang ditumbuk halus gune lesung batu...

Bahan tumis:
bawang putih,bawang merah,halia...(tumbuk jgn x tumbuk)
Bahan lain
  • serai titik, daun limau purut carik pakai tangan je senang, tomato potong ikut suke, sos tiram, kiub ayam sebijik,garam secukup rasa...
Cara2

first thing first,bak kate orang putih...perap daging dengan lada hitam dan serai..pastu letak 2 sudu sos tiram...lepas tu simpan la dalam peti sejuk...ikut la nak lame mane pon,janji jgn lame sgt..30minit pon ok dah kot bagi gua...ni gamba daging yang diperap..
lepas tu, panaskan kuali...then,tumis bahan2 tumis seperti bawang putih dan merah beserta halia..tumbuk sume ni,jgn x tumbuk plak..pastu dah tumis dan naik bau,masukkan plak daging yang diperap tadi...kacau hingga sebati dengan bahan tumis tadi...agak2 dlm 5 mint atau ikut suke korang la nk lame mane..mcam dalam gamba ni la korang buat...

lepas tu masukkan air..kasi ade kuah..dan jugak nak kasi daging tu lembut...letak la dalam 3 cawan air..xpon korang agak2 sendiri jela berape cawan nak letak...pastu letak 2 sudu sos tiram dan jugak sebijik kiub ayam..masak sehingga daging cukup empuk untuk dikunyah..kang kalo liat kang jenuh nak mengunyak plak..agak2 dh empuk daging tu,kuah pon dah pekat,masukkan tomato dan daun limau purut...last sekali letak garam secukup rase..kalo dh cukup tu xyah la letak garam sebb garam ade kt dalam sos tiram dan jugak kiub ayam...kalo tawar leseh bak kato omak den,letak la garam...gua masak mmg x letak gula...nnti kolestrol..haha..bukan2,nnti kencing manes..cmni nnti jadinye..

Ni kena kasi kering sikit lagi ni..baru kaw~!!
lepas dah masak dan berpuas hati dengan hasil tangan sendiri,boleh la angkat dan hidangkan untuk makan...

Kalo nk hias tu ikut suke korang la...hias pakai bunga raya pon cantik gak,xpon lu orang letak bunga manggar..baru mcm pengantin...



No comments:

Post a Comment