Thursday, November 4, 2010

Jamaliah oh Jamaliah

“Arghhhhhh!!!”. Tempik Man, anak Lebai Kahar.

“Nape dengan kau ni man? Bertempik tak tentu pasal?” Tegur Saiful yang kebetulan baru pulang dari rumah tok penghulu.

“Aku bad mood arini. Ni sume Jamaliah punye pasal. Takkan die tak tau aku dh lame nak kt die,sejak die pindah sini 3 bulan lepas”. Terang Man menahan marah.

“Anak Pak Husin yang duduk kt hujung kampung tu ke man?” Tanya saiful meminta kepastian.

“Haah la. Sape lagi kalau bukan die?

Saiful tersentak sambil bertanya. “Dia dah buat apa kat kau Man?”

“Berani die tolak pinangan aku. Niat aku ikhlas pul.” Terang Man sambil menumbuk-numbuk pokok pisang disebelahnya. Saiful Cuma berdiam. Dia Cuma melihat gelagat Man yang bad mood dari tadi. Dia dia kenal Man sejak mereka sekolah tadika lagi. Waktu tu, mereka berdua berada di kelas cikgu Lela, guru tadika paling garang di kampung mereka.

“Dah la tu Man, kau cari jela orang lain. Kau tu pun kerja bagus,ada kereta,ada rumah, bukan macam aku ni,jual petai tiap-tiap hari”. Pujuk Saiful. Saiful Cuma seorang penjual petai di kampung. Seminggu sekali dia akan pergi ke kampung seberang untuk mengambil petai dari pasar borong.

“Kau tak tau perasaan aku pul. Bukan senang aku nak jatuh hati dengan perempuan pul. Aku senang dengan cara dia walaupon melihat dia dari jauh”. Kata Man tenang.

“Aku tau Man. Tapi………….”

“aku tak nak dengar tapi-tapi lagi. Dh la, ada kawan pon tak nak tolong. Aku dah nekad, aku akan dapatkan jugak si Jamaliah tu walau dengan cara apa sekalipun. Aku takkan berputus asa. Dia belum kenal lagi siapa Man, anak Lebai Kahar”. Belum sempat saiful habis berbicara,Man terus memotong..

Bila senang gua sambung lagi...

No comments:

Post a Comment